Notebookprocessor vervangen... wat een rotklus! :S

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ktf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14 feb 2006 21:47
Contacteer:

Notebookprocessor vervangen... wat een rotklus! :S

Bericht door ktf »

Zo, gelukkig ben ik er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, alles werkt nog. Ik heb net een nieuwe processor in mijn computer gezet, een klusje dat me 2 uur de tijd heeft gekost, veel meer dan ik verwacht had.

Het begon de laatste week van het vorige jaar, 29 december om precies te zijn, toen ik op Google per toeval een Turion ML-34 tegenkwam. Op dat moment had ik een Turion ML-28 in mijn computer zitten, en omdat je notebooksprocessoren normaal gesproken alleen kan vervangen met processoren van hetzelfde type was ik geinteresseerd. Toen er een bod van 5 euro stond kon ik het niet laten om (op mijn moeders naam) een ebay-account aan te maken. Paypal had ik al, dus dat was makkelijk geregeld. Ik deed een maximumbod van 15 euro, en heb hem uiteindelijk voor 6 euro en 50 eurocent inclusief verzending op 3 januari thuisgekregen.

Uiteraard moet er dan ook nog koelpasta bij. Dus ik bestelde 4 januari een tubetje zilverkoelpasta. Helaas duurde het tot 7 januari (vandaag dus) tot het er was. In die tijd heeft de processor heel wat moeten doorstaan, doordat ik hem verschillende keren uit het doosje heb gehaald om te fotograferen en te laten zien. Doordat ik vandaag vroeg thuis was van school ben ik meteen aan de slag gegaan.

Toen begon de ellende. Na het openen van het processorklepje bleek dat ik de vorige keer niet helemaal goed had gekeken en dat er een van de 3 schroefjes op een plek zat waar ik met de schroevendraaier bij kon. Dus de hele computer moest open. Het toetsenbord, de DVD-brander, mijn harde schijf, het beeldscherm, alles is eraf geweest. Uiteindelijk kon ik nog niet bij het schroefje, dus heb ik met een hoop geduw en getrek en nog veel meer geduld uiteindelijk dat derde schroefje losgekregen en de koeler verwijderd en schoongemaakt.

Het vervangen van de processor en het aanbrengen van de koelpasta was een stuk eenvoudiger dan ik had verwacht, maar toen moest alles er weer op! Ik stuitte meteen op een nieuwe probleem: Het derde schroefje van de koeler kon er niet terug in (eraf draaien is meestal makkelijker dan erop draaien) dus heb ik tevergeefs geprobeerd de notebook nog verder open te maken. Uiteindelijk heb ik met veel geduld en nog meer geduw en getrek het schroefje er weer terug in gekregen. Toen ging het vrij vlug, alle onderdelen teruggeplaatst en dan maar duimen dat alles nog werkt...,

Gelukkig werkt alles nog, en hoeft het geheel niet nog een keer open om de oude processor weer terug te plaatsen. Je kunt je vast wel voorstellen dat een scholier in zijn laatste jaar zijn computer hard nodig heeft voor huiswerk, examentraining en de nodig ontspanning. Wat me wel opviel is dat de processor ongeveer even warm is (70 graden C) ondanks de veel schonere koeler. Aan de processor kan het niet liggen, want die produceert evenveel warmte. (ook een TDP van 35 watt) Ik heb dus waarschijnlijk iets niet goed gedaan met de koelpasta, of de processor produceert toch net wat meer warmte... Of ik heb de koeler beschadigd :P

Conclusie: de volgende keer dat ik een notebookprocessor vervang is het alleen in uiterste nood, (of er moeten geen dingen in de weg zitten) ik ga wel gewoon desktops modden. :)
Verbruik van mijn laptopje+randapparatuur:
Gemiddeld: 27,1W (non-stop gemeten, 95 dagen lang)
Maximaal: 101W
Kosten per jaar: 23,76 euro (bij 10 cent per kWh)
Gebruikersavatar
ktf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14 feb 2006 21:47
Contacteer:

Re: Notebookprocessor vervangen... wat een rotklus! :S

Bericht door ktf »

ktf schreef:(....)
Ik heb dus waarschijnlijk iets niet goed gedaan met de koelpasta, of de processor produceert toch net wat meer warmte... Of ik heb de koeler beschadigd :P

Conclusie: de volgende keer dat ik een notebookprocessor vervang is het alleen in uiterste nood, (of er moeten geen dingen in de weg zitten) ik ga wel gewoon desktops modden. :)
Niet dus :) Ik heb net de computer toch opnieuw geopend om de koelpasta opnieuw te plaatsen. Hiervoor heb ik niet alles open hoeven breken, ik heb deze keer een gat geboord boven het 3e schroefje (het zat onder een plastic dwarsverbinding) en zonder de rest open te breken heb ik de koeler kunnen verwijderen. Processor en koeler schoongemaakt, nieuwe pasta aangebracht en voila, de temperatuur is gezakt naar 60 graden. Conclusie: 0,2mm pasta ipv 0,5mm pasta kan 10 graden schelen!
Verbruik van mijn laptopje+randapparatuur:
Gemiddeld: 27,1W (non-stop gemeten, 95 dagen lang)
Maximaal: 101W
Kosten per jaar: 23,76 euro (bij 10 cent per kWh)
mollerpunker
ICER-junk
ICER-junk
Berichten: 691
Lid geworden op: 17 feb 2006 14:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Notebookprocessor vervangen... wat een rotklus! :S

Bericht door mollerpunker »

tja eigenlijk nog best logisch...
i.p.v. een betere verbinding tussen processor en de koeler had je nu een soort isolatie...
1 tip steek geen kapot usb stekkertje in je poort :P je blaast alles op :D
Gebruikersavatar
ktf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14 feb 2006 21:47
Contacteer:

Re: Notebookprocessor vervangen... wat een rotklus! :S

Bericht door ktf »

Nouw, isolatie ook niet... maar hoe langer de verbinding, hoe langzamer warmtetransport gaat, ook bij koelpasta. Ook luchtbellen in de koelpasta kunnen goed isoleren heb ik me laten vertellen :)
Verbruik van mijn laptopje+randapparatuur:
Gemiddeld: 27,1W (non-stop gemeten, 95 dagen lang)
Maximaal: 101W
Kosten per jaar: 23,76 euro (bij 10 cent per kWh)
Plaats reactie