Computers en Energieverbruik...

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ktf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14 feb 2006 21:47
Contacteer:

Computers en Energieverbruik...

Bericht door ktf »

Heb je je ooit wel eens verdiept in de zuinige auto's? Waarschijnlijk niet! Nou, ik kan je vertellen, dat is schokkend: zet bijvoorbeeld de Citroen C1 en de Ford Ka tegenover elkaar. Qua grootte en luxe ontlopen ze elkaar niet zoveel, maar de Ford verbruikt 2x zoveel benzine!

Zoiets soortgelijks (maar dan nog veel erger) speelt zich af in 'computerland'. Sommige computers (zoals mijn laptop ;)) verbruiken maar 25 watt, de grote desktops verbruiken soms wel 500 watt! Dat verschil is te verklaren: ten eerste is een laptop gebouwd om zuinig te zijn, zo gaat de accu het langst mee. Een desktop is gebouwd om zo snel mogelijk te zijn.

Gaan we kijken naar de grootste stroomverbruiker in een goede desktop, dan zijn dat de processor en de grafische kaart. Processors verbruiken maximaal 130 watt, de 2 beste grafische kaarten in SLI of Crossfire verstoken samen maar liefst 250 watt! Op die manier loopt het verbruik soms wel op tot 700 watt... Dat is asociaal hoog!

Pas geleden kwam uit een onderzoek dat alle computers samen goed zijn voor 2% van de CO2 uitstoot. Daarom vraag ik iedereen die leest: spaar je portemonee en het milieu, en speel je spelletjes op een normale computer. En mocht je nog eens een nieuwe computer kopen, let dan op het Energy Star keurmerk. Alvast bedankt ;)
Verbruik van mijn laptopje+randapparatuur:
Gemiddeld: 27,1W (non-stop gemeten, 95 dagen lang)
Maximaal: 101W
Kosten per jaar: 23,76 euro (bij 10 cent per kWh)
Gebruikersavatar
ktf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14 feb 2006 21:47
Contacteer:

Re: Computers en Energieverbruik...

Bericht door ktf »

ktf schreef:de grote desktops verbruiken soms wel 500 watt!
(...)
de 2 beste grafische kaarten in SLI of Crossfire verstoken samen maar liefst 250 watt!
Ik las niet zo heel lang geleden dat de er nu ook 800 watt (of zelfs nog meer) voedingen op de markt zijn, bereikbaar voor de gewone consument. Daarnaast zijn er nu ook grafische kaarten die je in triple-crossfire op quad-sli op kan stellen, waarbij het verbuik van alleen de grafische kaarten al op kan lopen tot 800 watt! Daar moet je bijna een aparte stroomgroep voor aan gaan leggen!

Nogmaal, let bij de aankoop van nieuwe hardware alsjeblieft ook op het verbruik! Danku :)
Verbruik van mijn laptopje+randapparatuur:
Gemiddeld: 27,1W (non-stop gemeten, 95 dagen lang)
Maximaal: 101W
Kosten per jaar: 23,76 euro (bij 10 cent per kWh)
Gebruikersavatar
ndm
Moderator
Moderator
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2006 22:55
Locatie: Steenbergen
Contacteer:

Re: Computers en Energieverbruik...

Bericht door ndm »

Mijn computer gebruikt ook nie veel.. Mijn processor is echter heel zuinig. Maar mijn grafische kaart haalt mijn accu soms in een half uur leeg. Als is daarentegen mijn grafische kaart heel zwak instel, gaat mijn accu ongeveer 4 keer zo lang mee. Ook geluid speelt een belangrijke rol. Met muziek op (wat ik dus bijna altijd heb) gaat je accu ook een stuk sneller leeg. Maar de grootste energie gebruiker is tochde grafische kaart. Dus als je het milieu wil sparen... Niet te veel veeleisende games willen spelen ;)
Afbeelding
mollerpunker
ICER-junk
ICER-junk
Berichten: 691
Lid geworden op: 17 feb 2006 14:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Computers en Energieverbruik...

Bericht door mollerpunker »

Ik heb niet zoveel te zeggen alleen dat ik op de lijst van veel gebruikers kom :P
ik verbruik op 24 uur tijd zo'n 18 kWh. het komt doordat mijn grafische kaart zuigt en ook mijn processor, het laatste komt door dat hij heel veel warmte produceer en ook hard moet koelen.
1 tip steek geen kapot usb stekkertje in je poort :P je blaast alles op :D
Gebruikersavatar
ktf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14 feb 2006 21:47
Contacteer:

Re: Computers en Energieverbruik...

Bericht door ktf »

mollerpunker schreef:heel veel warmte produceer en ook hard moet koelen.
Dat ie heel warm wordt komt omdat ie veel stroom verbruikt... je keert het om ;) Een ventilator verbuikt niet meer dan 10% van datgene wat ie moet koelen.

Maargoed, 18 kWh op 24 uur zou neerkomen op 750 watt... en hij staat toch niet de hele dag aan mag ik hopen? Dat kan neerkomen op een piekverbruik van ongeveer 1500 watt. Dat is bijna onmogelijk :!: Ga jij eens opnieuw meten! :P
Verbruik van mijn laptopje+randapparatuur:
Gemiddeld: 27,1W (non-stop gemeten, 95 dagen lang)
Maximaal: 101W
Kosten per jaar: 23,76 euro (bij 10 cent per kWh)
mollerpunker
ICER-junk
ICER-junk
Berichten: 691
Lid geworden op: 17 feb 2006 14:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Computers en Energieverbruik...

Bericht door mollerpunker »

lieve ktf :lol: had hem gemeten met een digitale meter die V , A , ohm , enz. meet. ik had hem toen de hele dag dus 24 uur aan.
1 tip steek geen kapot usb stekkertje in je poort :P je blaast alles op :D
Plaats reactie