Lulu.com breidt uit in Europa

Praat mee over opmerkelijke nieuwfeiten
mollerpunker
ICER-junk
ICER-junk
Berichten: 691
Lid geworden op: 17 feb 2006 14:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Lulu.com breidt uit in Europa

Bericht door mollerpunker »

De Amerikaanse doe-het-zelf uitgever Lulu.com komt naar Europa. Boeken van Europese auteurs krijgen in de toekomst een Europees ISBN nummer, worden gedrukt bij Europese drukkerijen en komen via Europese distributeurs bij de (online) boekhandel te liggen.
Beeld van Lulu homepage
Lulu.com is in 2000 opgericht door Bob Young, mede oprichter van Linux distributeur Red Hat. Onder het motto "Not touched by humans" geeft Lulu ieder boek uit dat wordt aangeboden. Een inhoudelijke afbeweging wordt niet gemaakt. De auteurs bepalen zelf hoeveel geld ze willen uitgeven aan distributie, eindredactie en vormgeving. Daarnaast wordt alleen bij bestelling gedrukt via printing-on-demand (POD). Lulu lijkt daarmee op het Groningse bedrijf Gopher, maar geeft de auteur iets meer flexibiliteit. Lulu vangt slechts een klein percentage over iedere transactie.

Mathijs Suidman, bekend van het boek De goudmijn van Gutenberg: Uitgeven in een nieuw tijdperk en de website Personalgifts.nl, is voor de Europese uitrol aangetrokken. De komende weken zullen volgens Suidman onder meer contracten worden getekend met Europese drukkerijen, waaronder het Engelse Anthony Rowe, en diverse distributeurs. Tegen extra betaling kan de auteur zijn boeken dan bijvoorbeeld ook bij Bol.com aanbieden. Daarnaast krijgen de boeken van Europese auteurs een Europees ISBN nummer. "Nu is het nog zo dat boeken van Nederlandse auteurs een Amerikaanse ISBN nummer krijgen,? zegt Suidman.

Lulu.com gaat geen vestigingen in de diverse landen openen. Het idee is om Duitsland, Frankrijk, Itali?, Spanje en Nederland centraal vanuit Londen aan te sturen. Aan Nederlandse boeken zet Lulu.com al zo?n 450 euro per dag om.

Suidman, die in het verleden voor Bruna, PCM en KPN (i-mode) heeft gewerkt, besluit dit najaar of hij het contract bij Lulu.com zal verlengen. "Ik ben met Lulu in aanraking gekomen doordat ik Personalgifts ook in de VS wilde gaan opzetten, en die wens heb ik nog steeds. Maar het is ook heel aantrekkelijk om met Lulu verder te gaan.?
1 tip steek geen kapot usb stekkertje in je poort :P je blaast alles op :D
Plaats reactie