SSD, de hype van 2007?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ktf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14 feb 2006 21:47
Contacteer:

SSD, de hype van 2007?

Bericht door ktf »

Als je aan een computerexpert vraagt was het knelpunt in zijn computer is, dan krijg je meestal de harde schijf als antwoord. Dat zou dit jaar wel eens kunnen veranderen. Al sinds de jaren '60 werken harde schijven op dezelfde manier: er zijn 1 of meer schijven met veel magnetische schakeltjes waarop met een arm gelezen en geschreven wordt doormiddel van magnetisme. Zo'n schijf bevat veel bewegende onderdelen, en is erg gevoelig voor stof en schokken.

Enkele jaren geleden kwam het flash-geheugen: kleine kaartjes en USB-sticks waar makkelijk dingen op konden worden opgeslagen. Het voordeel was dat ze overal mee naartoe konden en tegen een stootje konden. Ze konden echter de harde schijven niet vervangen vanwege de hoge prijs. Veel fabrikanten denken dat daar dit jaar verandering in gaat komen doordat de laatste paar jaar de prijzen voor dit zogenaamde flash-geheugen gekelderd zijn. Hierdoor kan flash-geheugen wel als betaalbaar alternatief voor de harde schijf worden gebruikt.

SSD's hebben enkele grote voordelen: doordat ze geen bewegende onderdelen hebben gaan ze langer mee, kunnen tegen een stootje, zijn in veel gevallen sneller qua zowel lezen als schrijven en verbruiken veel minder elektriciteit.

Steeds meer fabrikanten van dit flash-geheugen komen met harde schijven op basis van flash-geheugen, en de meeste zijn optimistisch. Zo zijn onder andere Sandisk, Intel en Samsungs al bezig met de productie, en het zal niet lang meer duren voordat deze hun SSD product op de markt zetten.

Helaas hebben SSD's ook enkele nadelen: ze zijn (nog) duurder en hebben vaak aparte software nodig. Gelukkig is het een kwestie van tijd voordat deze nadelen zijn weggewerkt. Nu is de SSD slechts voor diegenen bestemd die het uiterste van hun computer vergen.
Verbruik van mijn laptopje+randapparatuur:
Gemiddeld: 27,1W (non-stop gemeten, 95 dagen lang)
Maximaal: 101W
Kosten per jaar: 23,76 euro (bij 10 cent per kWh)
Gebruikersavatar
jorobinho
ICER-lid
ICER-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 04 aug 2006 13:02
Locatie: Harmelen

Bericht door jorobinho »

dus als ik zon SSD dingentje heb gaat mijn computer sneller, en minder lagg, maar ik moet er wat voor instaleren??
jeetje das teveel :P
wat is een leve zonder de xbox 360!!
voeg me maar toe als je wil
Afbeelding
Gebruikersavatar
ktf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14 feb 2006 21:47
Contacteer:

Bericht door ktf »

Waarschijnlijk moet je er een ander bestandssysteem voor gebruiken. (Lees: Windows opnieuw installeren)
Verbruik van mijn laptopje+randapparatuur:
Gemiddeld: 27,1W (non-stop gemeten, 95 dagen lang)
Maximaal: 101W
Kosten per jaar: 23,76 euro (bij 10 cent per kWh)
Gebruikersavatar
joris
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2007 19:36
Contacteer:

Re: SSD, de hype van 2007?

Bericht door joris »

IK vind ssd geheugen toch niet zo goed, voor fototoestel endergelijken is ssd goed maar ik zie het nog niet op de markt als een vervanger van de HDD.
Gebruikersavatar
ktf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14 feb 2006 21:47
Contacteer:

Re: SSD, de hype van 2007?

Bericht door ktf »

SSD's worden anders wel steeds beter. De snelheid overtreft momenteel in zoektijd die van gewone harde schijven, en de laatste berichten geven aan dat ook de constante leessnelheid fors hoger komt te liggen. Daarnaast zijn SSD's stiller, koeler en zuiniger. De enige nadelen zijn de prijs (die is ongeveer 6x zo hoog) en de beperkte levensduur: flashgeheugen gaat kapot nadat er 100.000x op geschreven is.

Deze laatste 2 problemen worden in hoog tempo weggewerkt, zo heb ik vernomen. Als de prijs een acceptabel niveau bereikt zal er geen belemmering meer zijn voor een doorbraak van deze apparaten.
Verbruik van mijn laptopje+randapparatuur:
Gemiddeld: 27,1W (non-stop gemeten, 95 dagen lang)
Maximaal: 101W
Kosten per jaar: 23,76 euro (bij 10 cent per kWh)
Gebruikersavatar
ktf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14 feb 2006 21:47
Contacteer:

Re: SSD, de hype van 2007?

Bericht door ktf »

We zijn ondertussen een half jaar verder, en het lijkt erop dat het niet de hype wordt waarop ik had gehoopt. De prijzen zijn ondertussen gehalveerd, (ja, je leest het goed) de belangstelling is veel groter en de SSD's worden steeds beter, maar we kunnen nog niet spreken van een hype.
Verbruik van mijn laptopje+randapparatuur:
Gemiddeld: 27,1W (non-stop gemeten, 95 dagen lang)
Maximaal: 101W
Kosten per jaar: 23,76 euro (bij 10 cent per kWh)
Plaats reactie