[CCIP] Paardje001

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ktf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14 feb 2006 21:47
Contacteer:

[CCIP] Paardje001

Bericht door ktf »

Dit is mijn eerste casecon (uberhaubt mijn eerste casemodervaring) en meteen ook mijn eerste redelijk geslaagde handwerk project. Ik ben wel eens eerder begonnen met dingen uit hout of metaal te maken, maar dat strandde altijd in een vroeg stadium. Nu presenteer ik met trots mijn eerste stappen in deze casecon. Ik heb al heel veel foto's gemaakt voor tutorials die ik over dit onderwerp wil gaan (laten) maken. Overigens is het verslag hieronder van de 2e keer.

Het begon allemaal met de aftrap van het casemod-gedeelte op dit forum en de aankoop van een 2e hands computer. Deze wilde ik eens goed strippen, aanpassen en verbeteren. Deze computer wordt in veel opzichten anders dan "een normale computer". Alleereerst heb ik hem beperkt tot het (bijna) absolute minimum: een moederbord, een processor, een koeler, wat geheugen en een kast. In eerste instantie wilde ik hem zelfs zonder harde schijf laten draaien (direct vanaf het netwerk opstarten) maar dat zou ervoor zorgen dat mijn eigen computer altijd aan moet staan, en dat heb ik liever niet. Ik laat de computer daarom vanaf een (hele goedkope) 2GB USB-stick werken. Het leuke hiervan is dat de casemod extra klein is en door het gemis aan kabels (geen CD-speler, geen harddisk, geen floppy, geen extra poorten enzo) de casemod beter tot zijn recht komt. De afmetingen zijn 35*25*16 cm, waarbij het orgineel 42*39*20 cm was.

Hij draait een aangepaste OpenSUSE Linux 11.1. Het werken met een USB-stick brengt een aantal problemen met zich mee: USB-sticks slijten veel sneller dan harddisks, die eigenlijk alleen door schokken kapot gaan. Daarom gaat de USB-stick in verschillende lagen werken: het fris geinstalleerde systeem plaats ik als een gecomprimeerde image op de stick (1,2 GB gecomprimeerd naar 350MB) en alle wijzigingen worden in het geheugen opgeslagen. Bij het afsluiten van de computer wordt de inhoud van het geheugen naar een aparte image geschreven, en bij het opstarten weer 'over de andere image heen gelegd'.

Alleereerst de (huidige) specs:
  • Processor: Intel Celeron D 347 (65nm, 64-bit, 512kb cache, 65 watt TDP)
  • Moederbord: Asus P5L 1394
  • Geheugen: 1 GB
  • Harddisk: 2GB USB-stick
Binnenkort wil ik wel de CPU gaan vervangen door een Pentium Dual Core (beter kan er niet in ^^) en misschien stop ik er ooit nog een grafische kaart in. Er komt geen monitor aan te hangen, hij gaat zich als server met renders, videoconversies en BOINC bezig houden. De naam Paardje001 komt van het feit dat ie vooral werk gaat doen, als werkpaard. 001 is een volgnummer. ;)

Ik heb voor 32 euro een vierkante meter plexiglas bij de Formido gekocht en ben meteen aan de slag gegaan. Helaas moest ik tot de pijnlijke conclusie komen dat je met een decoupeerzaag niet tot op de millimeter nauwkeurig kan zagen, en dat is natuurlijk wel zo mooi. Ik ben daarom na een week opnieuw begonnen (ik had nog genoeg plexiglas over) en heb mijn vader de plaat met de tafelcirkelzaag laten zagen, want dat mag ik helaas niet zelf.
composition1.jpg
composition1.jpg (43.78 KiB) 23366 keer bekeken
De opbouw doet waarschijnlijk een beetje vreemd aan: het moederbord zit op de achterkant van de kast in plaats van op de zijkant, dus hij is breder dan dat hij diep is. Echt veel maakt het trouwens niet uit, je kunt hem uiteraard ook gewoon anders wegzetten omdat er nergens dingen als CD/DVD-spelers in de weg zitten.
composition2.jpg
composition2.jpg (54.22 KiB) 23373 keer bekeken
Uiteraard moet er nog heel wat gebeuren voordat deze casemod klaar is. Vooral het uitzagen van de moederbord uitgangen en de fanholes zullen lastige klusjes gaan worden (voor mij als beginner) en ik zit een beetje te tobben over hoe ik de dwarsverbindingen ga doen. Tot de volgende update!
Verbruik van mijn laptopje+randapparatuur:
Gemiddeld: 27,1W (non-stop gemeten, 95 dagen lang)
Maximaal: 101W
Kosten per jaar: 23,76 euro (bij 10 cent per kWh)
Attila
Moderator
Moderator
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 aug 2008 17:59
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: [CCIP] Paardje001

Bericht door Attila »

Zeker leuk begin:) Recht zagen met een deco gaat inderdaad niet, daarom moet je het altijd bijschuren. Als het om grote oppervlakken gaat is dat natuurlijk echt veel werk. Heb je trouwens een figuurzaagmachine? Daarmee kun je erg makkelijk al die kleinere gaten uitzagen, makkelijk met bochten maken enzo. :)
Gebruikersavatar
ktf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14 feb 2006 21:47
Contacteer:

Re: [CCIP] Paardje001

Bericht door ktf »

Nee, helaas :) Ik heb er wel pas een gehad (afdankertje), maar die was kapot en ik kreeg hem niet gemaakt. Overigens ben ik nu heel druk aan het kloten met Wake-On-LAN, werkt helaas nog niet. Als ik dat werkend heb hoef ik ook geen aan-knop in de bak te bouwen, wat een gaatje en 1 draad scheelt :P
Verbruik van mijn laptopje+randapparatuur:
Gemiddeld: 27,1W (non-stop gemeten, 95 dagen lang)
Maximaal: 101W
Kosten per jaar: 23,76 euro (bij 10 cent per kWh)
andries
Gewaardeerd gebruiker
Gewaardeerd gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 nov 2008 22:08

Re: [CCIP] Paardje001

Bericht door andries »

ik denk dat ik een dremel ga gebruiken, ga volgende week ook een mod maken, zet hier de projectlogs wel neer ;)
MVG,
Andries
Attila
Moderator
Moderator
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 aug 2008 17:59
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: [CCIP] Paardje001

Bericht door Attila »

Waarvoor ga je een dremel gebruiken? Plexiglas is daar namelijk absoluut niet netjes mee te snijden.
andries
Gewaardeerd gebruiker
Gewaardeerd gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 nov 2008 22:08

Re: [CCIP] Paardje001

Bericht door andries »

nee de kast :P je hebt gelijk dat plexi daar niet mee te snijden is.
MVG,
Andries
Gebruikersavatar
ktf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14 feb 2006 21:47
Contacteer:

Re: [CCIP] Paardje001

Bericht door ktf »

Zo, tijd voor de eerste update. Ondertussen heb ik al een aantal dingen besteld (en binnen gekregen) welke hieronder zijn afgebeeld. Van links naar rechts: 2 pakjes met samen 400 boutjes. Links 100 boutjes M2 van 16 mm, welke te lang bleken te zijn. Daarna heb ik 300 boutjes M2 van 10mm besteld, welke precies lang genoeg zijn. Daarnaast een foto van de tapkruk, rechtsdraaiende tap M2 en een boortje 1,6mm, en helemaal rechts een antistatische polsband, om ervoor te zorgen dat ik geen electronica sloop bij het (de)monteren van de computer.
De aangeschafte spullen
De aangeschafte spullen
composition3.jpg (26.85 KiB) 23320 keer bekeken
Zoals aan de inkopen is te zien heb ik de knoop doorgehakt en zet ik alles vast met boutjes in plaats van met lijmverbindingen. Daarnaast zet ik de bouten in de platen zelf, en gebruik ik geen hoekprofielen voor extra stevigheid. Hoe dat in zijn werk gaat zie je op de foto's hieronder. Allereerst was het zaak de platen goed vast te zetten om er gaten in te boren. Bij de eerste hoek is dat het lastigst, alle volgende platen kun je vrij eenvoudig met behulp van de rest van de constructie vastzetten. Aangezien er bij de eerste hoek nog geen sprake is van een constructie gaat dat iets anders. :)

Daarna is het eerst gaatjes boren, wat makkelijker lijkt dan het is. Allereerst smelt plexiglas snel, dus je moet rustig aan boren. Doe je dat niet, dan komt de boor vast te zitten of komt er gesmolten plexiglas op de boor, wat lastig is op te lossen en lelijke gaten geeft. Ik heb zelf gemerkt dat 2 bootjes die veel op elkaar lijken maar verschillen qua materiaal of hoek van de spiraal in de boor heel veel uit kunnen maken bij het boren. Overigens moet je er bij het boren goed op letten dat je steeds onder de zelfde hoek blijft boren: hoe groter het gat, hoe slechter de draad na het tappen.

Daarna haal je de bovenste plaat eraf, boor je het gat groter, (2,0mm ipv 1,6mm in dit geval) doe je een beetje olie in het te tappen gat en tap je het. Het mag ook zonder olie, maar met olie gaat het een stuk makkelijker en wordt de tap over het algemeen beter. Op de foto heb ik trouwens veel te veel olie gebruikt, een druppeltje is meer dan genoeg. Als je kijkt naar het plaatje met de tap zie je dat de tap niet helemaal tot onderop doorloopt. Dat komt omdat ik een tap heb gekocht die voor doorgangsgaten is bedoelt: de tap is op het begin niet zo scherp. Eigenlijk zou ik een 2e tap moeten hebben, maar die had ik dus niet. Daarbij kan het gat nooit tot helemaal onderop doorlopen. Als je taps gaat draaien, let er dan op dat je hem niet dol draait. (en daarmee je gat verkloot) Zodra de tap zwaarder gaat draaien moet je hem terug draaien.
composition4.jpg
composition4.jpg (18.55 KiB) 23323 keer bekeken
Ondertussen ben ik al een heel eind gevorderd met mijn casemod. Op een na zijn alle platen van gaatjes en taps voorzien, alleen de plaat waarin alle uitgangen komen (bij normale computers de achterkant) nog niet, omdat die het moeilijkste is. Ook de gaten voor de voeding in en uit en de fanhole voor de voeding zit erin. Ik zit nu na te denken over geluidsisolatie (PUR-schuim schijnt erg goed te dempen) en over mogelijkheden om het boren van gaten in het laatste paneel zo simpel mogelijk te houden. Hieronder nog 3 foto's van mijn kast zoals ie nu is.
composition5.jpg
composition5.jpg (18.87 KiB) 23321 keer bekeken
Tot de volgende update!
Verbruik van mijn laptopje+randapparatuur:
Gemiddeld: 27,1W (non-stop gemeten, 95 dagen lang)
Maximaal: 101W
Kosten per jaar: 23,76 euro (bij 10 cent per kWh)
Gebruikersavatar
ktf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14 feb 2006 21:47
Contacteer:

Re: [CCIP] Paardje001

Bericht door ktf »

Zow, eindelijk heb ik alles in elkaar geschroeft en werkend. Ik ben nog niet klaar, op het gebied van software moet nog veel gebeuren, waaronder het optimaliseren van het systeem voor het werken zonder harddisk. Ik denk erover het systeem via het netwerk vanaf mijn eigen computer te laten opstarten, of in ieder geval de USB-stick sneller benaderbaar ta maken.

Qua hardware gaat er waarschijnlijk nieuw geheugen in, eventueel een nieuwe processor en heel misschien een grafische kaart (niet om te gamen, alleen om berekeningen op uit te voeren. Als je hier meer over wilt weten, zoek dan eens op CUDA) De mod zelf gaat misschien binnenkort nog een flinke verandering doorstaan, ik wil het fangeluid dempen, een paar mooie fangrills maken en misschien nog wat stickeren/verven. Heel misschien zet ik er neon in. Voorlopig zal ik hem nog wel een tijdje aan het werk zetten als servertje voordat ik er weer aan ga sleutelen.

Hieronder een paar fotos!
De hele case, eindelijk!
De hele case, eindelijk!
foto1.jpg (25.32 KiB) 23304 keer bekeken
De case in beter licht, maar zonder achterpaneel
De case in beter licht, maar zonder achterpaneel
foto2.jpg (14.13 KiB) 23307 keer bekeken
Verbruik van mijn laptopje+randapparatuur:
Gemiddeld: 27,1W (non-stop gemeten, 95 dagen lang)
Maximaal: 101W
Kosten per jaar: 23,76 euro (bij 10 cent per kWh)
Attila
Moderator
Moderator
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 aug 2008 17:59
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: [CCIP] Paardje001

Bericht door Attila »

Ziet er supernice uit, ik zou nog wel even je kabels verbergen. Het beste kun je ze sleeven en achter je mobo langs halen, dan zitten ze niet zo in de weg. Eventueel verlengkabels gebruiken. En CCFL's moeten dr zeker in hoor! :D Heb je ook grotere foto's trouwens?
Gebruikersavatar
ktf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14 feb 2006 21:47
Contacteer:

Re: [CCIP] Paardje001

Bericht door ktf »

Het zijn maar twee kabeltjes! :P Ik vind het wel vet zo. Morgen maak ik betere foto's ^^ Of ik geld uit ga geven aan versiering zie ik nog wel, ik geef liever geld uit aan hardware.
Verbruik van mijn laptopje+randapparatuur:
Gemiddeld: 27,1W (non-stop gemeten, 95 dagen lang)
Maximaal: 101W
Kosten per jaar: 23,76 euro (bij 10 cent per kWh)
Gebruikersavatar
jorobinho
ICER-lid
ICER-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 04 aug 2006 13:02
Locatie: Harmelen

Re: [CCIP] Paardje001

Bericht door jorobinho »

ziet er goed uit man !^^.
wat is een leve zonder de xbox 360!!
voeg me maar toe als je wil
Afbeelding
Attila
Moderator
Moderator
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 aug 2008 17:59
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: [CCIP] Paardje001

Bericht door Attila »

ktf schreef:Het zijn maar twee kabeltjes! :P Ik vind het wel vet zo. Morgen maak ik betere foto's ^^ Of ik geld uit ga geven aan versiering zie ik nog wel, ik geef liever geld uit aan hardware.
Het zijn er 3 :shock: :lol: Nouja, lijkt mij iig wel storend ;)

Even een algemene tip voor de modders: op www.samenkopen.net is er nu een actie gaande waar je goedkoop casemodspullen kan krijgen.
Gebruikersavatar
ktf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1229
Lid geworden op: 14 feb 2006 21:47
Contacteer:

Re: [CCIP] Paardje001

Bericht door ktf »

Owjah, ook de CPU-fan :P Voor mij is het niet echt storend. Ik denk dat ik binnenkort wel de Molex-stekkers eruit ga strippen, die heb ik toch niet nodig.
Verbruik van mijn laptopje+randapparatuur:
Gemiddeld: 27,1W (non-stop gemeten, 95 dagen lang)
Maximaal: 101W
Kosten per jaar: 23,76 euro (bij 10 cent per kWh)
Plaats reactie