- Beginnen met BOINC
- Punten en teams
- Technische vragen en problemen
- Meer over het echte onderzoek
- Verschillende projecten uitgelicht
Wat is BOINC?
BOINC is een programma waarmee je je computer kunt laten rekenen voor een goed doel, bijvoorbeeld het ontwikkelen van nieuwe medicijnen of het nabootsen van het klimaat. BOINC werkt altijd op de achtergrond: het gebruikt je 'overgebleven' processorkracht. Kijk maar eens naar je systeemmonitor (Op Windows het taakbeheer, daar kom je via Ctrl+Alt+Delete, en dan de tab prestaties) daar kun je zien dat je processor voortdurend staat te niksen. Die tijd kun je dus 'doneren' aan een goed doel.
Hoe doe ik mee?
Daarvoor kun je het beste de BOINC-tutorial/handleiding lezen.
Wat zijn de minimale systeemeisen?
Dat ligt er een beetje aan welk project je kiest, maar een processor met minimaal 600Mhz, 128MB RAM en 100MB vrije harde schijf ruimte is zeker aan te raden. Er zijn projecten die meer nodig hebben, BOINC zal automatisch detecteren of een project op jouw computer kan of niet. Er zijn ook projecen die aan 200Mhz, 64MB RAM en 10MB harde schijf overweg kunnen, mocht je daar interesse voor hebben plaats dan even een berichtje op dit forum.
Projecten?
Ook daarover staat het een en ander uitgelegd in de BOINC-tutorial. Projecten zijn groepen wetenschappers die graag die tijd dat jouw computer niks aan het doen is gebruiken. Elk project heeft een doel, en een manier om dat doel te bereiken. Uiteraard is het van belang dat je een goed project uitzoekt. Kijk daarvoor eens in dit lijstje.
Projectprofielen!
Het uitzoeken van projecten en het up-to-date houden van het lijstje projecten kan lastig zijn, vooral omdat bijna alle projecten Engelstalig zijn en vaak vrij technisch uitleggen. Daarom kun je je aanmelden voor een projectprofiel. Het ICER-team zoekt dan voor jou projecten uit die jij graag zou willen doen (bijvoorbeeld: iets met medicijnen of iets met klimaatvoorspellingen) en houdt die lijst up-to-date. Hier kun je er meer over lezen.
Wordt mijn computer er langzamer van?
Nee, je merkt normaal gesproken niets van BOINC. Het kan zijn dat je minder geheugen hebt (BOINC heeft normaal gesproken zo'n 120MB geheugen nodig) en als je een dual-, quad- of nog-meer-core hebt kun je uitgaan van 20MB + 80MB per core. Als je dat teveel vind kun je het geheugengebruik beperken: Ga naar de BOINC Manager, en ga (in de Gevanceerde Modus) naar het menu Geavanceerd -> Lokale Voorkeuren. Stel vervolgens onderaan de eerste tab in hoeveel processoren gebruikt mogen worden. In de 3e tab kun je onder het kopje geheugengebruik instellen hoeveel geheugen BOINC mag gebruiken. Mocht je alsnog last van BOINC krijgen, vink dan in de 1e tab "Werk mag uitgevoerd worden terwijl de computer in gebruik is" uit.
Is het slecht voor mijn computer?
Nee, het is niet slecht voor je computer. In principe is er altijd gevaar voor oververhitting, maar hiervoor is je computer waarschijnlijk beveiligd. Desalniettemin is het handig eens per 1 of 2 jaar je computer van binnen schoon te maken: dat is zowiezo een goed idee. Normaal gesproken is oververhitting nauwelijks een probleem.
En virussen en spyware?
Als je BOINC download vanaf de officiele site kunnen er geen virussen binnenkomen. Daarnaast wordt BOINC bij het installeren in een soort quarantaine gezet waardoor virussen absoluut geen kans maken uit te breken.
Waarom moet mijn (Windows) computer opnieuw opstarten na de installatie?
Dat is een extra veiligheidsmaatregel voor virussen. Zie de vraag hierboven.
Ik heb gehoord dat je je grafische kaart ook mee kunt laten doen... Hoe?
Lees meer in dit topic.