Het begon allemaal met de aftrap van het casemod-gedeelte op dit forum en de aankoop van een 2e hands computer. Deze wilde ik eens goed strippen, aanpassen en verbeteren. Deze computer wordt in veel opzichten anders dan "een normale computer". Alleereerst heb ik hem beperkt tot het (bijna) absolute minimum: een moederbord, een processor, een koeler, wat geheugen en een kast. In eerste instantie wilde ik hem zelfs zonder harde schijf laten draaien (direct vanaf het netwerk opstarten) maar dat zou ervoor zorgen dat mijn eigen computer altijd aan moet staan, en dat heb ik liever niet. Ik laat de computer daarom vanaf een (hele goedkope) 2GB USB-stick werken. Het leuke hiervan is dat de casemod extra klein is en door het gemis aan kabels (geen CD-speler, geen harddisk, geen floppy, geen extra poorten enzo) de casemod beter tot zijn recht komt. De afmetingen zijn 35*25*16 cm, waarbij het orgineel 42*39*20 cm was.
Hij draait een aangepaste OpenSUSE Linux 11.1. Het werken met een USB-stick brengt een aantal problemen met zich mee: USB-sticks slijten veel sneller dan harddisks, die eigenlijk alleen door schokken kapot gaan. Daarom gaat de USB-stick in verschillende lagen werken: het fris geinstalleerde systeem plaats ik als een gecomprimeerde image op de stick (1,2 GB gecomprimeerd naar 350MB) en alle wijzigingen worden in het geheugen opgeslagen. Bij het afsluiten van de computer wordt de inhoud van het geheugen naar een aparte image geschreven, en bij het opstarten weer 'over de andere image heen gelegd'.
Alleereerst de (huidige) specs:
- Processor: Intel Celeron D 347 (65nm, 64-bit, 512kb cache, 65 watt TDP)
- Moederbord: Asus P5L 1394
- Geheugen: 1 GB
- Harddisk: 2GB USB-stick
Ik heb voor 32 euro een vierkante meter plexiglas bij de Formido gekocht en ben meteen aan de slag gegaan. Helaas moest ik tot de pijnlijke conclusie komen dat je met een decoupeerzaag niet tot op de millimeter nauwkeurig kan zagen, en dat is natuurlijk wel zo mooi. Ik ben daarom na een week opnieuw begonnen (ik had nog genoeg plexiglas over) en heb mijn vader de plaat met de tafelcirkelzaag laten zagen, want dat mag ik helaas niet zelf.
De opbouw doet waarschijnlijk een beetje vreemd aan: het moederbord zit op de achterkant van de kast in plaats van op de zijkant, dus hij is breder dan dat hij diep is. Echt veel maakt het trouwens niet uit, je kunt hem uiteraard ook gewoon anders wegzetten omdat er nergens dingen als CD/DVD-spelers in de weg zitten.
Uiteraard moet er nog heel wat gebeuren voordat deze casemod klaar is. Vooral het uitzagen van de moederbord uitgangen en de fanholes zullen lastige klusjes gaan worden (voor mij als beginner) en ik zit een beetje te tobben over hoe ik de dwarsverbindingen ga doen. Tot de volgende update!